Kindlasti on ka eesti meediast läbi jooksnud uudis, et Pekingis hakatakse autostumise vastu võitlema ning hobuseid ja jalgrattaid teedele tagasi tooma. See viimane on küll mu oma vaimusünnitis, kuid ega muud varsti rahval vist küll üle jää, kui osta võrr või siis jala käia. Kui just ei leita mõnda moodust, kuidas seadusi üle trumbata.
Asja juurde. Alustame sellest, et ametlikult vurab Pekingi teedel iga päev kuskil 5M autot. Mitteametlikel andmetel koguni kuni 7M. Võrdluseks: aastal 2005 oli sama näitaja 2,5M. Seda praegust ON liiga palju! Eks selle vastu ole ennegi abinõusid tarvitusele võetud. Olümpia aastal kehtima hakanud keeld teatud nädalapäeval teatud numbriga lõppevatele autodele on siiani jõus. Politsei üldiselt keelurikkujaid ei püüa, selleks on kaamerad, kes salvestavad ja siis sulle trahviteate koju saadavad. Ja kui trahve ei tasu, siis ülevaatust läbida ei saa. Trahv valel päeval sõitmise eest on rikka jaoks suhteliselt sümboolne, 300 RMB, aga mõne vaesema tegelase jaoks ikka suhteliselt murettekitav. Seega on nutikad hiinlased välja mõelnud viisi, kuidas trahvist pääseda: vaja on lihtsalt viimane number kinni kleepida. Päris paljud kasutavad selle jaoks CD-toorikut, mõned aga riputavad lihtsalt pabeririba ette ja loodavad, et see minema ei lenda. Rahakamatel on veel üks võimalus: osta kaks autot.
Selle aasta algusest kehtib Pekingis ka seadus, et tipptundide ajal (7-9 ja 17-20) ei tohi Pekingi numbriplaadita autod linna siseneda. Eks neid aeg-ajalt ikka läbi lipsab ka, aga päris tihti on suuremate maanteede peal politsei väljas, kes siis neid õnnetuid provintslasi kinni peab, trahvi teeb ja provintsi tagasi saadab. Trahviks on 100 RMB. Kõikidele liikumiskeeldudele on olemas muidugi ka erandid, näiteks võivad igal ajal liikuda loomulikult operatiivautod, sõjavägi ja diplomaadid.
Ja viimane suurim muudatus, mis ühtlasi kõikide tulevaste autoomanike ning ka -müüjate suunurgad allapoole veab, on numbrimärkide väljaandmise drastiline vähendamine. Aastal 2011 saab Pekingis registreerida ainult 240000 autot, seda on 3-4 korda vähem kui aastal 2010. Hiina müüginumbrid on muidugi uhked olnud, aastal 2009 mööduti suurimast autoturust USA-st ning eelmisel aastal müüdi Hiinas ca 17M sõidukit. Sel aastal enam nii hästi ei lähe..
Detsember oli üleüldine paanikakuu. Just siis sai suuremale üldsusele teatavaks uuel aastal kehtima hakkavad piirangud ning tuleviku defitsiit oli minev kaup. Autosalongid olid autodest tühjaks ostetud, inimesed saadeti ukselt tagasi, öeldi, et pole midagi müüa. Isegi need, kellel juhilubasidki polnud, ostsid igaks juhuks auto ja registreerisid selle, äkki muidu pärast jääb päris ilma.
Kaur läks ka igaks juhuks ostma, aga tengelpung jäi koju
Aastast 2011 loositakse igal kuul välja vaid 20000 uut registreerimisnumbrit. Ootan pikinina värsket õhku ja poole tunniga töölt koju jõudmist!
Tuesday, January 11, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment